Een wijk met veel groen en parkjes om in te vertoeven. Waar kreekjes speels door de buurt slingeren. Een wijk met een dorps karakter waar de auto plaats maakt voor ruimte voor ontmoeting, spelen en rust. De gemeenteraad is enthousiast over het plan voor de eerste bebouwing op het noordelijk deel van Locatie Valkenburg.

De raadsleden reageerden donderdag positief op het stedenbouwkundig raamwerk voor de startlocatie op het voormalige vliegkamp Valkenburg. In het plan staat globaal beschreven hoe de eerste wijk met 3.000 tot 3.500 woningen eruit komt te zien.

‘Als het half zo mooi wordt als op papier, dan ben ik helemaal blij’, reageert Toon Stegmann van de VVD. ‘Ga zo door’, vindt ook Anita van Ginkel van Hart Voor Katwijk.

Sfeerimpressie: KCAP Architects&Planners

De nadruk op duurzaamheid, groen en het dorpse karakter met oog voor de geschiedenis van de locatie, stemt de gemeenteraad positief. Maar het plan heeft ook wat aandachtspunten.

Jonathan de Mooij van CDA vindt dat wethouder Gerard Mostert moet waken voor hoogbouw. Hoogbouw mag maximaal zes lagen tellen, stelt de CDA’er. Volgens Mostert valt er niet te ontkomen aan hoogbouw als je groen Γ©n genoeg woningen wilt. Mostert: ‘Ik ben tegen maximaal zes lagen. Een gebouw met acht lagen in het centrum is helemaal niet gek.’

Ook zijn een aantal raadsleden benieuwd hoe er vorm wordt gegeven aan het beleid ‘auto’s uit het straatbeeld’. EΓ©n van de oplossingen om het aantal auto’s in de wijk te beperken is het hanteren van een nul-norm. Dat betekent dat er bij de bouw van bijvoorbeeld een appartementencomplex, geen rekening gehouden hoeft te worden met de aanleg van parkeerplekken. Kopers kiezen dan voor een huis zonder auto.

Op Locatie Valkenburg worden de komende jaren maximaal 5600 woningen gebouwd. De bouw van de eerste huizen staat gepland voor 2022. In de daaropvolgende jaren worden naar verwachting 400 tot 800 woningen perΒ jaar gebouwd. In totaal kan dit zo’n 10 tot 15 jaar duren.