De gemeente staat vanaf 2025 geen lichtmastreclame meer toe.
De reclamemogelijkheid wordt amper door bedrijven ingezet. Maar vier bedrijven maken gebruik van deze mogelijkheid. Op dit moment zijn op slechts zeven masten reclame-uitingen te zien, terwijl dit bij twintig palen mogelijk is.
De gemeente heeft sinds 2005 een contract met NPB Media, die de lichmastreclame verzorgt. Dat contract liep in 2012 al af, maar is toen meerdere malen stilzwijgend verlengd.
De lichtmastreclame is in Katwijk alleen te zien op de Hoorneslaan, Biltlaan, Lageweg en Ambachtsweg. De Gamma is de meest trouwe klant van deze vorm van reclame. Het bedrijf maakt als sinds 1996 gebruik van de lichtmasten. Ook de Lidl en Brasserie Havenkwartier zijn op de reclame-uitingen te zien. De Jumbo in Oegstgeest maakt ook gebruik van de borden.
Eén van de ondernemers heeft al aangegeven mogelijk meerdere lichtmastreclames op te zeggen. De overige drie gebruikers geven aan de reclame nog wel als meerwaarde te zien. ‘Natuurlijk weten mensen in een gemeente de winkel vaak ook zonder hun navigatie of de borden te vinden’, vertelt één van de ondernemers in het onderzoek van de gemeente. ‘Dan vinden wij het prettig om continu aanwezig te zijn in het straatbeeld rondom onze winkels. Een sobere reminder aan onze klanten dat we er zijn.’
De reclames leveren de gemeente Katwijk jaarlijks ongeveer 6.000 euro op, maar dat is niet overtuigend genoeg.
Naast de lage inkomsten vindt de gemeente dat borden een afleiding zijn voor de weggebruiker en passen de lichtmastreclame niet in het straatbeeld van Katwijk. Bovendien heeft tegenwoordig bijna iedereen navigatie, waardoor bedrijven makkelijk te vinden zijn.
De gemeente heeft een opzegtermijn van 2 jaar. Na die twee jaar mogen de lichtmastreclames volgens de overeenkomst nog eens 3 jaar blijven hangen. Dat betekent dat de lichtmastreclames pas vanaf 2025 helemaal uit het straatbeeld verdwijnen.