De gemeente Katwijk ziet geen oplossing voor de problemen in de Brouwerstraat. De Rijnsburgse straat staat bekend als een van de meest onveilige straten van deze gemeente. De bewoners zijn boos.

Op het gemeentehuis werd vorige week donderdag na maandenlang uitstel, de problematiek in de Brouwerstraat besproken.

Gemeente gaat na lang wachten weer aan de slag met Brouwerstraat

Bewoners en raadsleden verwachtten een plan van het college van burgemeester en wethouders, maar dat kwam er niet. In plaats van een oplossing kwam er een lange lijst met onmogelijkheden.

Rijnsburger Jan Mooten, die naar eigen zeggen bijna iedere dag met gevaar voor eigen leven de straat moet oversteken, is verbijsterd. ‘Na tien jaar nog geen concreet voorstel? Dat betekent dat er over tien jaar nog geen concreet voorstel zal zijn.’

De Rijnsburger zet grote vraagtekens achter de aanpak van de Brouwerstraat. ‘Ik verbaas mij over een 30 kilometerweg, die geen 30 kilometerweg is. Maak er dan een 30 kilometerweg van met verkeersdrempels, verhoogde kruisingen en alles wat daarbij hoort. Als het in Valkenburg kan, kan het toch ook in Rijnsburg? En als de fa. Heemskerk Groenten niet door de Brouwerstraat wil rijden, betekent dit toch dat er alternatieve wegen zijn?’

In de Brouwerstraat mag maximaal 30 kilometer per uur worden gereden. Het verkeer houdt zich daar volgens bewoners nauwelijks aan. Een ‘goede’ inrichting van een 30 km zone is in die straat volgens de gemeente niet mogelijk. In zo’n zone rijden ongeveer 4.000 auto’s per etmaal. In de Brouwerstraat is dat aantal bijna 5 keer zo veel. Daarnaast kunnen er geen snelheidsremmers geplaatst worden. Drempels veroorzaken trillingen die niet goed zijn voor de huizen, die daar niet onderheid zijn. Een sluis kan ook niet. De bus moet er langs en ook hulpdiensten moeten snel door de straat kunnen. Bovendien werkt een sluis eerder snelheidsverhogend, vertelt ambtenaar Van der Hulst.

De weg weer een 50 kilometer zone maken is ook een no go. Voor zo’n zone is er niet genoeg ruimte voor het verkeer en geldt de Wet geluidhinder waar de straat niet aan kan voldoen.

Een vrachtwagenverbod werd eerder dit jaar al afgeketst.

Geen vrachtwagenverbod in Brouwerstraat

Het verkeer kan de Brouwerstraat vermijden. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die niet meer door de straat rijden om de buurt te ontlasten. Het verkeer kan omgeleid worden via de A44, N444 en N206. Dat is een omleiding van ruim 8 kilometer. Of via de Rijnsburgerweg, Sandtlaan, N206.

Die alternatieve routes zijn volgens de gemeente geen goede oplossing. Het probleem wordt zo alleen verplaatst, navigatiesystemen moeten worden ingelicht en op andere punten wordt de verkeersdrukte verhoogd wat tot problemen kan leiden.

Lichtpuntje
Het gemeentebestuur is radeloos en somber. Op korte termijn is er geen oplossing. In de toekomst ligt er misschien wel een oplossing. De gemeente hoopt dat een nieuwe verbinding tussen de N206 en A44 ten noorden van Katwijk, met instekers naar het werkgebied Rijnsburg Noord (de Pioniersbaan) de problemen in de Brouwerstraat kan tackelen. Een lichtpuntje, maar wel pas op de lange termijn. Die weg ligt er niet binnen tien jaar.

De gemeente is wel bereid om nogmaals naar het vrachtwagenverbod te kijken. Hoewel de verwachtingen niet hoog zijn. Van der Hulst: ‘Ik verwacht hier eerder meer problemen van’.

De bewoners houden hun hart vast. Mooten: ‘Er gebeuren regelmatig aanrijdingen, tot nu toe zonder heel ernstige gevolgen, maar het risico is zeer hoog dat dat binnenkort anders zal zijn’.